Fitness z trampolinami

training 828741 1280


Klub fitness z trampolinami

Prowadzisz klub fitness? A może jesteś częstym bywalcem jakiegoś klubu? Spotykasz w nim i wykorzystujesz wiele różnych urządzeń, ale czy Twój klub fitness posiada trampoliny? Jeśli jeszcze nie to nic straconego! Fitness na trampolinach to w ostatnich latach jeden z najszybciej rozwijających się typów treningu wytrzymałościowego. Trampolinowe szaleństwo ogarnęło już nie tylko duże miasta, ale również mniejsze miejscowości. Zajęcia na trampolinach można znaleźć obecnie w ofercie prawie każdego klubu fitness. Ich fenomenem jest niezwykła, pozytywna energia, którą epatują zarówno instruktorzy, jak i osoby ćwiczące fitness na trampolinach.

Dla kogo trampoliny

Ćwiczyć na trampolinach może każdy niezależnie od wieku i kondycji fizycznej. Pierwsze treningi stanowić będą spore wyzwanie, jednak z każdym kolejnym będzie łatwiej. Trampoliny przystosowane są uniwersalnie do wagi i wzrostu osób ćwiczących, większość modeli dostosowana jest do maksymalnego obciążenia wynoszącego około 120 kg. Ćwiczenia na trampolinach nie tylko wspomagają spalanie tkanki tłuszczowej, ale również są skutecznym wsparciem podczas rehabilitacji i rekonwalescencji. Szczególnie osoby, które doświadczyły urazów związanych z narządami równowagi powinny ćwiczyć na trampolinach, ponieważ ten typ treningu działa mobilizująco dla całego układu nerwowego.

Dla ćwiczących na trampolinach nie ma limitu wiekowego, jeśli czujesz się na siłach, a Twój organizm jest gotowy na wysiłek, który wiąże się z treningiem nie czekaj, wskakuj już teraz! Jeśli chorujesz przed rozpoczęciem treningów skonsultuj się z lekarzem, aby upewnić się, że wzmożona aktywność fizyczna nie jest dla Ciebie niebezpieczna. Osoby chorujące na różne choroby serca przed treningiem powinny szczególnie spotkać się z lekarzem, który zna historię ich choroby i dowiedzieć się czy trening na trampolinach nie przekracza ich możliwości. W wielu bowiem wypadkach odpowiednio dobrane ćwiczenia z fitnessu na trampolinach pozwalają wzmocnić mięsień sercowy i mogą przyczynić się do ogólnej poprawy stanu zdrowia.

Zalety treningu na trampolinach

Fitness na trampolinach to nie tylko doskonały sposób na spalanie tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia na trampolinach wzmacniają całe ciało, pozytywnie oddziałują na pracę serca i całego układu krwionośnego zmniejszając ryzyko zachorowania na najczęściej występujące choroby układu krwionośnego, takie jak nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, zatory i zakrzepy, zawał serca czy udar mózgu.

Oprócz dobroczynnego wpływu na serce trening na trampolinie stymuluje do pracy płuca, dzięki czemu wszystkie komórki naszego ciała są lepiej natlenowane. Regularne treningi na trampolinie zwiększają produkcję czerwonych krwinek, pomagają organizmowi szybciej się oczyścić poprzez wpływ na przemianę materii oraz poprawiają ogólną sprawność i wydolność organizmu ćwiczącego.

Podejmując ćwiczenia na trampolinie warto pamiętać, że ten typ treningu w znacznie mniejszym stopniu obciąża stawy oraz rozkłada obciążenie na wiele partii równocześnie, podczas, gdy w treningach na przykład biegowych kostki i kolana obciążone są znacznie bardziej niż reszta organizmu. Jednoosobowa trampolina daje możliwość treningu w dowolnym miejscu. Możesz ćwiczyć w fitness klubie, w domu, parku, a nawet na plaży! Każdy ćwiczący indywidualnie może decydować o intensywności treningu zwiększając lub zmniejszając tempo poszczególnych ćwiczeń. W trakcie treningu aktywne jest wiele grup mięśni, w tym mięśnie głębokie, które często trudno jest modelować.

Jak zacząć przygodę z trampolinami

Do zajęć warto przygotować się głównie psychicznie. Nie spodziewaj się leżakowania, fitness na trampolinach to przyjemność i ciekawa forma spędzania czasu, ale przede wszystkim jest to intensywny trening wytrzymałościowy. Każdy trening podzielić można na kilka faz. Jak w każdym innym sporcie zaczynamy od rozgrzewki owszem. Jest to szczególnie ważne, ponieważ na trampolinach aktywnych będzie wiele mięśni i groźba kontuzji spowodowanej nadwyrężeniem mięśnia bez rozgrzewki wzrasta. Kolejne fazy mogą różnić się kolejnością, jednak zasadniczo instruktorzy trzymają się schematu: ćwiczenia aerobowe, ćwiczenia wzmacniające, stretching.

Trening aerobowy, inaczej cardio to przede wszystkim biegi, marsze i skoki na trampolinie wykonywane w rytmie dynamicznej muzyki przy jednoczesnym zaangażowaniu w ćwiczenia również rąk (w niektórych wersjach ćwiczeń pojawiają się ciężarki). Cardio to zazwyczaj trwająca najdłużej, zasadnicza część treningu.

Po nim następuje wzmacnianie, czyli zestaw ćwiczeń wykonywany już w znacznie spokojniejszym tempie mający powoli wyciszać organizm oraz wzmocnić mięśnie, zaangażowane w trening. W części tej pojawić mogę się ćwiczenia w seriach, które są powtarzane kilkukrotnie.

Końcowym elementem treningu jest rozciąganie, czyli stretching. Stretching ostatecznie wycisza organizm (o ile takie wyciszenie jest możliwe po szaleńczych ćwiczeniach na trampolinach). Przy wzmacnianiu i rozciąganiu trampolina często pełni funkcję maty do ćwiczeń lub innego atrybutu, który może być wykorzystany do urozmaicenia zajęć academic.oup.com. Nie bój się, że spadniesz, to jest praktycznie niemożliwe! 🙂 Wybierając się na trening pamiętaj jednak o tym, aby zabrać wodę (najlepiej 1,5l) i koniecznie ręcznik. Przeciwwskazaniem do treningu na trampolinach są: ciąża, koślawość kolan i stóp, nadciśnienie, dyskopatia (ale nie zawsze – warto skonsultować swój przypadek z lekarzem).

Efekty treningów

Jedna z najsłynniejszych przemian to dziewczyna, która po roku regularnych ćwiczeń na trampolinach i zmianie nawyków żywieniowych schudła 35 kg. Tak, dokładnie w 1 rok. Takie są efekty minimum dwóch treningów w tygodniu, ogromnego uporu i wytrwałości. Do najbardziej widocznych efektów treningu, widocznych właściwie od razu po zejściu z trampolin jest uśmiech od ucha do ucha i “wyskakanie” złych emocji i stresu. A wszystko dzięki endorfinom (nazywanym potocznie hormonami szczęścia), które wzmożony wysiłek uwalania do układy krwionośnego. Nie czekaj zatem i wskakuj na trampolinę.

Rate this post